Hopeloosheid is één van de symptomen van een depressie. Dit is extreem belangrijk om te beseffen, want er is wel degelijk een manier om een depressie te overwinnen. Geef de hoop dus niet op! Met de tips in dit artikel maakt u een goede start om depressie de baas te worden.

Tip 1: Zet zelfliefde op de eerste plaats

Als u het niet voor uzelf doet, doe het dan voor de mensen die van u houden en andersom. Ieder mens zou van zelfliefde prioriteit nummer één moeten maken. Een depressie kan verschillende oorzaken hebben. Maar wat vaak het geval is bij mensen met een depressie, is dat ze een gebrek aan zelfliefde hebben en een erg laag zelfbeeld ervaren.

Zelfliefde is het allerbelangrijkste in het leven. Zonder zelfliefde kunnen we niet oprecht van anderen houden. Het is dus tijd om van uzelf te leren houden. En geloof ons, dit is mogelijk - al denkt u nu misschien van niet.

Uw karakter heeft prachtige kanten, want ieder mens heeft prachtige kanten. Hoe meer u in verbinding komt met deze kanten, hoe meer u zich zo zal ontwikkelen en hoe meer u zichzelf ook zo zult zien.

Makkelijk gezegd, maar hoe kan iemand zelfliefde ontwikkelen? Dat ligt uiteraard aan de persoon in kwestie. Wat voor de één werkt, werkt voor de ander minder goed. Maar wat hoe dan ook ontzettend belangrijk is, is fysieke en mentale ontspanning. Ontspanning is vaak een goede manier naar het ontwikkelen van zelfliefde.

Hier zijn enkele ideeën:

  • Yoga en meditatie: Een depressie houdt vaak in dat iemand zijn of haar emoties heeft onderdrukt en dit gaat gepaard met gespannenheid en stress. Yoga is een goede manier om naar binnen te keren, emoties te voelen, te analyseren en los te laten. Met yoga komt u in verbinding met de rust en (zelf)liefde die ieder mens in essentie ervaart wanneer het lichaam zich in een staat van pure ontspanning bevindt.
  • Therapie: Uiteraard is therapie een extreem goed hulpmiddel om een depressie te overwinnen. De therapeut begeleidt u door dit proces. U leert zelfinzicht te ontwikkelen, nieuwe perspectieven te zien, gezond gedrag uit te voeren en onrealistische, negatieve gedachtepatronen te doorbreken.
  • (Audio)boeken en podcasts: Er is een groot aanbod beschikbaar van (audio)boeken en podcasts over het onderwerp zelfliefde. Door hier regelmatig naar te luisteren, kunt u al flinke stappen vooruit maken.

Tip 2: Kies voor een rTMS-behandeling

De GGZ Groep biedt een rTMS-behandeling (in combinatie met gesprekstherapie, zoals cognitieve gedragstherapie). Dit is een behandeling met Repetitieve Transcraniële Magnetische Stimulatie, waarbij de hersenactiviteit veranderd wordt met een kortdurende magnetische puls.

De oorzaak van depressie houdt namelijk verband met de prefrontale cortex, dat betrokken is bij het regelen van uw cognitieve en emotionele functies. Bij depressie functioneert deze (met name de cortex cingularis) minder goed, wat leidt tot depressieve klachten.

Door herhaalde stimulatie van dit gebied tijdens een rTMS-behandeling wordt de communicatie tussen verschillende structuren verbeterd. Hierdoor nemen depressieve symptomen geleidelijk af en kunt u na tien tot 12 sessies (twee tot drie weken) een duidelijk effect merken.

Een rTMS-behandeling heeft veel mildere bijwerkingen dan antidepressiva, dus is het een goede behandeling voor mensen waarbij medicijnen niet aanslaan of mensen die geen medicijnen willen.

Tip 3: Zet in op een goede gezondheid

Een gezonde geest in een gezond lichaam - (Juvenalis)

Uw gezondheid zou net als zelfliefde prioriteit nummer één moeten zijn. Uw lichaam en uw geest zijn namelijk sterk verbonden met elkaar. Ze beïnvloeden elkaar enorm. Vaak is het zo dat mensen in een depressie problemen hebben met de spijsvertering of andere gezondheidsproblemen ervaren. Eveneens kunnen darmproblemen tot depressieve klachten leiden.

Wat kunt u doen voor een goede gezondheid?

  • Bepaalde voedingsmiddelen toevoegen aan uw dieet en andere voedingsmiddelen laten staan. Cafeïne, alcohol, transvetten, geraffineerde producten en suiker vermijden. Groenten en voedsel dat goed werkt voor uw spijsvertering juist toevoegen.
  • Elke twee, drie of vier uur eten (overdag). Te lange periodes tussen maaltijden door kunnen leiden tot irritatie en vermoeidheid. ’s Nachts is het uiteraard goed om niet te eten.
  • Rond de acht uur slapen. Een goed dieet en een goed slaappatroon (geen elektronica in de slaapkamer, minstens een uur voor het slapen gaan geen social media, frisse lucht in de slaapkamer, etc.) helpen bij een gezonde nachtrust.
  • Social media vermijden. Social media kunnen een leuke manier van communicatie en steun zijn. Maar raak er niet afhankelijk van. Het is tegenwoordig makkelijk om ‘verslaafd’ aan social media te raken.
  • Te veel stress vermijden. Te veel stress kan een depressie niet alleen veroorzaken, maar ook verergeren. Soms hebben we niet door wat ons stress geeft. Zoek dit uit voor uzelf en vind een manier om deze stress te reduceren.

Ontvang professionele hulp bij de GGZ Groep

Heeft u de zelfhulptips geprobeerd en merkt u geen positieve veranderingen? Of wilt u liever direct met een professioneel hulpverlener aan de slag, eventueel met een rTMS-behandeling? Neem dan contact op met de GGZ Groep. Wij staan voor u klaar.

Copyright © 2010 - 2022 GGZ Groep, Alle rechten voorbehouden
Disclaimer - Sitemap